Jaa:
Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä

Jätä yhteystietosi, niin kuulet lisää.
 

Sähköpostiosoitteesi:
 
LÄHETÄ EI KIITOS

 

15.9.2020

Varkauden kaupungin lasten ja nuorten kanssa toimivat ammattilaiset, Varkaus

Arjen apu-chat koronaepidemian aikana


Tarve ja tavoitteet

Tunnistettiin, että koronan aiheuttamat poikkeusolot synnyttävät perheissä paljon kysymyksiä eikä linkkiä palvelujärjestelmään, kuten esimerkiksi kouluun ole samalla tavalla kuin aiemmin. Ymmärrettiin myös, että kaupungissa oli jo puhelinpalvelu, jota kautta asiakkailla oli mahdollista esittää kysymyksiä poikkeusolojen aiheuttamien uusien pulmien tai kysymysten ratkaisemiseksi. Koska kaikille ikäryhmille puhelin ei ole luonteva yhteydenottokanava, halusimme kokeilla chat-palvelua, jota kautta voi esittää kysymyksiä myös anonyymisti.

Ratkaisu

Zoturi-palvelun kanssa saimme varsin nopealla aikataululla käynnistettyä Arjen apu -chat palvelun, joka oli avoinna joka arkiaamu klo 8-10. Selvitimme, että perheneuvonnan vastaavissa valtakunnallisissa chat-palveluissa oli kävijöitä erityisesti arkiaamuisin, kun yön pimeinä tunteina on pohdittu askarruttavia asioita. Ne olisi hyvä päästä selvittämään heti aamusta.

Saimme mukaan perhepalveluista sekä varhaiskasvatuksesta innostuneita ammattilaisia, jotka koulutettiin verkkoauttamiseen ja chat-vastaajiksi. He muodostivat chat-ringin siten, että jokaiselle arkiaamulle saatiin auttaja linjoille.

Koska Varkauden kaupungilla on voimassa oleva sopimus Zoturi Oy:n kanssa, ei lisächat huoneen pystytys maksanut kunnalle lisää. Palvelua markkinoitiin vain kaupungin omilla verkkosivuilla ja kanavissa ja siten myöskään markkinointiin ei käytetty euroja.

Tulokset

Chat-palvelun oltua auki muutaman kuukauden, syksy 2020 käynnistyi normaaliarkena ja muun muassa koulut avautuivat. Todettiin, että chat-palvelua ei kannata jatkaa tällaisenaan, sillä valitettavasti linjoille ei ohjautunut yhtään kuntalaista koko kokeilun aikana.
Sen sijaan saimme koottua merkittävän palautteen ja kehittämisehdotukset toiminnan käynnistämiseen, jota varmasti tullaan hyödyntämään pohtiessa muun muassa sähköisen perhekeskuksen palveluita.

Yhteyshenkilöt

Miia Lahtela
miia.lahtela@sos-lapsikyla.fi